Головна Всі новини за 2013 рік грудень місяць

Поради мешканцям міста щодо придбання побутової техніки

Щодо придбання побутової техніки

Дата публікації:30 грудня 2013 р.

Перед Новим роком, у період, коли українці масово готуються до свят та активно купують подарунки, кожен продавець усіма силами намагається привернути увагу покупця, пропонуючи різноманітні акції та знижки.

Шановні споживачі! Не купуйте побутову техніку зопалу в першому-ліпшому магазині. Краще витратити свій час на вивчення асортименту декількох торгових точок, відвідайте Інтернет-сайти. Це дозволить Вам порівняти ціни, асортимент, гарантійні умови, обслуговування та можливі знижки. Тільки після цього віддавайте перевагу тому чи іншому магазину.

Перед тим як придбати товар, Вам потрібно завжди визначитись, чи дійсно це той товар, який Вам підійде по технічним характеристикам, кольору, габаритам, тощо. Оскільки придбання будь-якої техніки повинно бути обдуманим кроком, який не зіпсує Вам настрій у майбутньому.

1. Основні правила продажу побутової техніки:
  • продавець зобов’язаний перевірити справність виробу, продемонструвати по змозі його роботу та ознайомити споживача з правилами користування;
  • якщо на товар надається гарантія, то продавець зобов’язаний заповнити відповідні розділи гарантійного і відривного талонів на гарантійне обслуговування та надати інформацію про підприємства (майстерні), що здійснюють гарантійний ремонт;
  • при продажу товару, який потребує проведення робіт з уведення в експлуатацію, продавець зобов’язаний надати споживачу відповідну інформацію або забезпечити виконання таких робіт.
Продавець зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію. Інформація, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) на державній мові у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні.

Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ.

На вимогу споживача зобов'язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції, контрольні ваги для вимірювання точності придбаного товару.

2. Чи варто придбавати сертифікат додаткового сервісного обслуговування побутової техніки. Чи має право споживач відмовитися від цієї пропозиції магазину?

Деякі магазини пропонують придбати покупцю сертифікат додаткового сервісного обслуговування. Цей сертифікат є платним. Радимо споживачам уважно вичитати умови сертифікату (договору). Своїм підписом споживач дає згоду на пропоновані умови обслуговування. Радимо, звернути увагу на строки виконання ремонтних робіт, умови розірвання цього договору та повернення коштів.

Споживач має право на вільний вибір товарів та послуг. Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту (товарів, послуг).

Звертаємо увагу, продавець обов’язково повинен надати гарантійні зобов’язання виробника. Гарантійний ремонт здійснюється безкоштовно.

Але, авторизований сервісний центр у разі відсутності гарантійних талонів або їх неналежного заповнення відмовить споживачу у проведенні гарантійного обслуговування.

Звертаємо увагу, споживач має право пред'явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред'явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено - протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника.

Тому, рекомендуємо, навіть після закінчення гарантійного строку, здійснювати ремонт побутової техніки тільки в авторизованих сервісних центрах, адреси яких надані в супровідних документах до придбаного товару.

При виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування продукції в ремонті.

3. Як правильно прийняти доставлений товар?

По-перше, необхідно правильно оформити послугу «доставка товарів».

Доставка товарів здійснюється у строк не пізніше 7 днів з моменту оформлення покупки, якщо інший строк не установлено згідно з домовленістю сторін.

Доставка товарів споживачу оформляється замовленням-квитанцією або іншим документом із зазначенням найменування суб'єкта господарювання, прізвища споживача, його місця проживання, дати оформлення замовлення, назви товару, артикула, кількості предметів, видів і вартості послуг, дати та часу виконання замовлення тощо.

Доставлені споживачу товари приймаються ним згідно з даними, зазначеними в розрахунковому документі.

Увага! У разі виявлення невідповідності товарів при доставці (передачі) товару, умовам продажу (даним, зазначеним у розрахунковому документі), некомплектних або товарів неналежної якості споживач може відмовитися від прийняття цих товарів.

У цьому разі оформляється акт, у якому зазначаються причини відмови. На підставі акта суб'єкт господарювання повинен доставити споживачеві товари без недоліків або повернути вартість товарів та послуг.

Є випадки, коли споживачі ставлять свій підпис в супровідній документації при доставці товару без перевірки їх комплектності, без перевірки споживчих властивостей, без огляду зовнішнього товарного вигляду, чим унеможливлюють в подальшому вирішення питання щодо обміну товару на якісний або розірвання договору куплі-продажу та повернення сплачених коштів.

Своїм підписом покупець підтверджує, що до продавця претензій він не має, оскільки, якість товару, його товарний вигляд перевірено ним при доставці та передачі товару.

У разі коли товар потребує проведення робіт з уведення в експлуатацію, суб'єкт господарювання зобов'язаний надати споживачу відповідну інформацію або забезпечити виконання таких робіт та надати інформацію про підприємства (майстерні), що здійснюють гарантійний ремонт.

4. Якщо покупка виявилася невдалою, а саме: товар не задовільнив покупця за розміром, фасоном або з інших причин та не може бути використаний за призначенням, які права має споживач?

По-перше, необхідно попередити, що постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів», встановлено перелік товарів, які не підлягають обміну (поверненню).

До цього переліку входять
  • продовольчі товари;
  • лікарські препарати та засоби;
  • предмети сангігієни;
  • непродовольчі товари, зокрема: парфюмерно-косметичні вироби, дитячі іграшки м'які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки, розчіски, рукавички, тканини, килимові вироби метражні, білизна натільна, білизна постільна, друковані видання, аудіо-, відеокасети, товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів та інші.

Товар, який не входить до вищезазначеного переліку, наприклад, технічно складна побутова техніка та інші, споживач має право обміняти на аналогічний у продавця або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості або розірвати договір купівлі – продажу непродовольчого товару та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару.

Але, скористатися цим правом можна протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем, та за умови, якщо товар не використовувався, збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачу разом з проданим товаром.

5. Чи має право споживач на обмін товару, якщо споживач придбав побутовий товар у кредит?

Так, може відкликати свою згоду на укладення договору про надання споживчого кредиту.

Звертаємо увагу, у цьому випадку споживач уклав два договори: договір купівлі-продажу товару з магазином та договір про надання споживчого кредиту з банком.

З вимогою про розірвання цих договорів необхідно звернутися вчасно, протягом 14 днів, як до керівництва магазину, в якому придбано товар, так і до керівництва банку, з яким укладено договір про надання споживчого кредиту.

Споживач має право протягом 14 календарних днів відкликати свою згоду на укладення договору про надання споживчого кредиту без пояснення причин. Перебіг цього строку розпочинається з моменту передачі споживачеві примірника укладеного договору.

Відкликання згоди оформлюється письмовим повідомленням, яке споживач зобов'язаний подати особисто чи через уповноваженого представника або надіслати кредитодавцю до закінчення строку (14 днів).

З відкликанням згоди на укладення договору про надання споживчого кредиту споживач повинен одночасно повернути кредитодавцю кошти, одержані згідно з договором.

Споживач також сплачує відсотки за період між моментом одержання коштів та моментом їх повернення за ставкою, встановленою в договорі.

Споживач не зобов'язаний сплачувати будь-які інші збори у зв'язку з відкликанням згоди.

Увага! Право відкликання згоди не застосовується щодо:
  • споживчих кредитів, забезпечених іпотекою;
  • споживчих кредитів на придбання житла;
  • споживчих кредитів, наданих накупівлю послуги, виконання якої відбулося до закінчення строку відкликання згоди.

Споживач має право достроково повернути споживчий кредит, у тому числі шляхом збільшення суми періодичних виплат. Якщо споживач скористався правом повернення споживчого кредиту шляхом збільшення суми періодичних виплат, кредитодавець зобов'язаний здійснити відповідне коригування кредитних зобов'язань споживача у бік їх зменшення.

6. Про права споживача у разі придбання продукції неналежної якості.

Статтею 8 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачено, у разі виявлення недоліків протягом встановленого гарантійного строку споживач має право вимагати на свій вибір безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, пропорційного зменшення ціни, відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця) або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми або вимагати заміни товару належної якості.

Споживач має право пред'явити вимогу на свій вибір або продавцю за місцем придбання товару, або виробнику, або авторизованому сервісному центру, який зазначено у супровідній документації, що додається до продукції.

Якщо товар виготовлено за межами України, вимоги задовольняються за рахунок продавця (імпортера).

Споживачеві слід взяти за правило: всі претензії необхідно оформляти виключно письмово.

Претензія обов’язково складається в двох примірниках, з яких один реєструється у продавця (виконавця) (дата, номер реєстрації, прізвище, ім’я, по батькові особи, що прийняла претензію, підпис, печатка або штамп) та залишається у споживача, а другий – залишається у продавця (виконавця). Якщо підприємець відмовляється приймати та реєструвати претензію, то даний екземпляр претензії направляється рекомендованим листом з повідомленням за місцем здійснення підприємницької діяльності або за місцем його реєстрації.

7. За чий рахунок здійснюється доставка неякісних товарів до сервісного центру?

Доставка товарів вагою понад п'ять кілограмів та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника або авторизованого сервісного центру.

8. Який термін виконання гарантійного ремонту?

Продавець (виробник, авторизований сервісний центр) зобов'язанi прийняти товар неналежної якостi у споживача, скласти акт прийму-передачі товару в ремонт i задовольнити його вимоги.

Недолiки товару повиннi бути усунутi протягом 14 днiв з дати його пред'явлення або за згодою сторiн в iнший строк.

За кожний день затримки усунення недолiкiв понад установлений термiн (14 днiв) споживачу повинна виплачуватися неустойка в розмiрi 1% вартостi товару.

9. Перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд.

На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається товар з обмінного фонду, який зобов’язаний створити суб’єкт господарювання-продавець товару.

Перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року № 172: телевізори, мікрохвильові печі, магнітоли, кухонні машини, магнітофони, в'язальні машини, радіоприймачі, пилососи, холодильники, електропраски, морозильники, електроміксери, пральні машини, електросоковижималки, апарати телефонні, у тому числі мобільного зв'язку, персональні комп'ютери та комплектуючі частини до них, апаратура для відеозапису та відтворення, зображення і звуку, електрочайники, електрофени, електрокавоварки.

За кожний день затримки цієї вимоги також виплачується неустойка в розмірі 1% вартості товару.

10. В який термін продавець повинен повернути грошову суму при поверненні товару?

Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути кошти у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів.

Шановні споживачі, будемо сподіватися, що ці нескладні поради припадуть в пору при виборі побутової техніки. Вдалих Вам покупок!


Відділ з питань захисту прав споживачів апарату міськради і виконкому